Tehtiin Matka meren maahan

Kirjoittaja: Tomas Valkonen

 

Tiimi: Tomas Valkonen, Sebastian Webster ja Emmi Huhtaniemi

Projektin aloitus

Kesän 2020 alussa lähdimme toteuttamaan John Nurmisen Säätiölle Turunmaan saaristoon sijoittuvaa virtuaalitodellisuuskokemusta. Hankkeella oli hienot lähtökohdat, sillä tarkoituksena oli syventää ”Meren maa – Havets land” valokuvateoksen kuvaa ja tarinaa omakohtaisemmaksi 360 asteen videon keinoin. Valokuvateos antoi hankkeelle selkeän pohjan ja sen kerrontaa, sekä herkkää tunnelmaa pyrittiin tavoittelemaan myös toteutettavassa kokemuksessa. Saimme Säätiön kanssa, heti projektin alussa, jaettua selkeän vision, joka ohjasi tekemistämme koko projektin ajan.

Käsikirjoitus ja kuvaussuunnittelu

Päätimme jakaa kerronnan neljään osaan, jotka mukailisivat kirjan teemoja. Nämä neljä osaa asettuivat seuraavasti: Osa 1 Ainutlaatuinen saaristomeri, Osa 2 Ihminen ja luonto, Osa 3 Saariston elävä kulttuuri ja Osa 4 Saaristomeren tila. Emmi aloitti käsikirjoituksen laatimisen ja minä tein kuvaussuunnitelmaa.

Kävin ahkerasti läpi Googlen kuvahakua ja pyrin hahmottamaan näistä kuvahauista, sekä kirjan kuvista sopivia kuvauskohteita. Lisäksi käytin virtuaalitodellisuussovellusta Google Earth VR, jolla muutamiin kohteisiin pystyi tekemään virtuaalisia kuvaussuunnitelumatkoja. Google Earth VR hyödyntää Google Streetview 360 kuvia ja tämä mahdollisti selkeän käsityksen tietyistä kohteista etukäteen. Kirjan ja kuvahakujen kuvien, sekä käsikirjoituksen yhdistelmänä luotiin kuvakäsikirjoitus, joka toimi meillä ohjeistuksena itse kuvauksissa.

Kohteiden etsimisessä olivat apuna myös Museoviraston hieno karttapalvelu https://kartta.museoverkko.fi/, sekä mainiosti toimiva https://muinaismuistot.info/. Näiden avulla oli riemastuttavaa etsiä kohteita myös paikan päällä.

Mukavan logistisen haasteen kuvaussuunnittelulle ja kuvausmatkalle antoi itse saaristo. Etäisyydet ja matka-ajat oli arvioitava hyvin etukäteen, sekä tietenkin lossien ja lauttojen aikataulut tarkistettava muutamaan kertaan.

Kartat: © OpenStreetMapin tekijät.

Kuvaukset

Ensimmäiset viisipäiväiset kuvaukset toteutettiin 26.6.2020 – 30.6.2020. Säät suosivat ja kuvasimme upeissa maisemissa Högsårassa, Purunpäällä, Nauvossa ja Nötössä. Nötössä kuvatessamme alkoi sää hieman jo muuttua sateisemmaksi ja jouduimme perumaan kuvausreissun Jurmoon. Toinen kuvausreissu toteutettiin 23.7.2020 – 25.7.2020. Kävimme Vänön saarella sekä pienemmällä Rönnskärin saarella. Saaria ja luotoja on Saaristomeren alueella lukematon määrä ja ne kaikki ovat erilaisia. Kuvausten haasteena olikin saada kuvattua edustava otos saariston monimuotoisuudesta. Mielestäni onnistuimme tässä hyvin.

Kertojaääni ja 360 videoeditointi

Pian kuvausten jälkeen nauhoitettiin kertojaääni suomeksi ja ruotsiksi. Kuvakäsikirjoitus toimi pohjana kertojaäänityksissä. Tämän jälkeen Sebastian aloitti 360 videoiden editoinnin. 360 videota oli kuvattuna runsaasti ja editoidessa teoksesta tehtiin useita versioita. Versioinnilla haettiin kerronnalle sopivaa rauhallista tahtia, sekä kokeiltiin parhaita mahdollisia otoksia eri kohtiin. Lisäksi, eri versiot katsottiin aina myös VR-laseilla. 360 videoiden suunnat valittiin jokaisessa otoksessa siten, että saadakseen teoksesta kokonaisvaltaisen kokemuksen, kokijan ei ole välttämätöntä kääntää päätään. Tämä tehty 360 videoiden suuntien valinta, toimii hyvin katsottaessa teosta tietokoneen näytöltä tai mobiililaitteella ilman VR-laseja. Kuvassa tärkein ja olennaisin on aina suoraan edessäpäin.

Äänityö

Kuvauksissa käytössämme oli ambisooninen mikrofoni, jolla voidaan tallentaa niin sanottua tilaääntä. Tämä on erityisesti 360 asteen virtuaalitodellisuus kokemuksiin hyvin toimiva formaatti. Kun kokija katsoo ambisoonisella äänellä toteutettua 360 videota VR-laseilla, ääni kuulostaa parhaimmillaan siltä kuin olisi paikan päällä. Äänen suunnat seuraavat kokijan pään liikettä ja tilan tuntu on luonnollinen. Myös YouTube tukee tätä formaattia.

Kertojaäänelle pyrin löytämään sopivan tasapainon paikan luonnollisen äänen kanssa. Päädyin lopulta siihen ratkaisuun, että kertojaäänen tulee olla riittävän selkeää, eli kuulua muun äänen yli, ettei se olisi liian hiljaisena epäselvää ja siten häiritsevää.

Sovellus ja monikielisyys

Sovellus toimii käyttöliittymänä kokemukseen ja kokemus alkaa jo sovelluksen käynnistyksellä. Sovelluksen aloitusvalikon taustalla on lyhyt otos Rönnskärin saarelta. Tämä jatkuvasti taustalla toistuva 360 video vie katsojan saariston maisemiin ja virittää tunnelman. Vasemmalla, noin 50 mertrin päästä rannasta, taustavideossa kurkistaa pinnalle hylje.

Aloitusvalikon näkymästä saa selkeän käsityksen kokemuksen sisällöstä. Valikosta voi valita katsottavaksi koko kokemuksen kerralla tai jonkin kokemuksen neljästä osasta erikseen. Valikosta voi myös valita kielen ja kurkistaa info-osasta hieman lisätietoja toteutuksesta.

Alunperin sovellus suunniteltiin Oculus Go -laitteelle, sekä toimimaan ilman ohjaimia pelkällä katseohjauksella. Ajatus tässä oli se, että eri tilausuuksissa tai näyttelykäytössä, käyttäjien olisi helppo omaksua sovelluksen käyttö, sillä ohjaimen toimintaan ei tarvitsisi erikseen totutella.

Keväällä 2021 toteutimme sovellukseen englanninkielisen osion, sekä version Oculus Quest 2 laitteelle. Quest 2 versioon otettiin käyttöön laitteen ohjaimet sovelluksen ohjaamiseen. Quest 2 laitteen näyttö on parempi kuin Oculus Go:n ja saariston maisemat näyttävät vielä kirkkaammilta ja aurinkoisemmilta kuin aiemmin.

Julkaisu

Vuoden 2020 poikkeustilanne on siirtänyt teoksen julkaisua. Toiveena oli järjestää yleisötilaisuuksia, jossa olisi ollut käytettävissä useita VR-laseja, sillä kokemus on parhaimmillaan juuri VR-laseilla katsottuna. Nyt 360 video on kokemuksena julkaistu suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä Digimuseossa ja se on ladattavissa ilmaiseksi Oculus Quest laitteille Oculus AppLab:sta: https://www.oculus.com/experiences/quest/4267150026650968/.

Tomas.